Loopbaanpad Management Traineeship - Viktor Vonk

In november 2013 begon ik als management trainee bij Achmea. Vers uit de collegebanken zat ik vol ideeën en beelden die mede gevormd waren door de financiële crisis. Ik kon niet wachten om erachter te komen hoe het nu kan dat er bij zo’n groot en professioneel bedrijf ook dingen mis kunnen gaan (in mijn ogen). Daarnaast kon ik niet wachten om, zodra ik er dan achter was wat er mis ging, het allemaal te veranderen zodat we er allemaal beter van worden. Boy, I was in for a treat kan ik nu zeggen.

Mijn eerste opdracht deed ik bij Centraal Beheer: als projectleider, procesbegeleider en consultant inéén heb ik kunnen ervaren wat de dynamiek van elke dag klanten zo goed mogelijk helpen allemaal vraagt, topsport! Daarna mocht ik een half jaar in het buitenland aan de slag. In Zürich heb ik me bezig gehouden met de nieuwe strategie van de Europese alliantie van coöperatieve verzekeraars waar Achmea bij aangesloten is: Eurapco. Bijzonder interessant wat er allemaal ontstaat uit internationale samenwerking en uitwisseling en hoe er op dit niveau in Europa wordt geopereerd.

Het tweede deel van mijn traineeship stond in het teken van doen en veranderen. Eerst mocht ik de eerste stappen richting agile mede vormgeven op de marketingafdeling van Zilveren Kruis en daarna heb ik een half jaar leiding mogen geven aan een van de klantenservice teams van Stichting Achmea Rechtsbijstand. Als je er ooit achter wil komen hoe je zelf in elkaar zit kan ik je aanraden om eens als opdracht te krijgen iets te veranderen, een betere leerschool dan de praktijk bestaat dan niet.

 

Na het traineeship stond ik voor de volgende grote keuze. Wat wil ik gaan doen? En nu niet voor zes maanden maar voor een langere periode. Ik besloot dat ik nog niet klaar was met veranderen en innoveren en dat vooral ook in de praktijk wou blijven brengen om me zo verder te ontwikkelen. Toen er een nieuwe afdeling werd opgericht met als doel om vertrouwen en verbinding te creëren tussen klanten en Zilveren Kruis, door inzet van Social Media en een forum, was ik snel verkocht.

Dat doe ik nu drie jaar, eerst als specialist en nu als zogenaamd Product Owner. Mijn collega’s en ik zijn continu bezig om het vertrouwen te bouwen dat nodig is gezondheid dichterbij voor iedereen te brengen en de zorg toegankelijk en betaalbaar te houden.. En ook hier komen de lessen uit het traineeship nog dagelijks van pas: verbinding is pas mogelijk als je kwetsbaarheid toont en authentiek bent. En daar komen dan de mooiste dingen uit voort: zo hebben we inmiddels samen met onze verzekerden enorme stappen gezet om de Freestyle Libre in de basisverzekering opgenomen te krijgen en hebben we inmiddels een prijswinnende webcare afdeling opgezet met 18 topmedewerkers die als geen ander kunnen verbinden.

 

Kortom, als trainee heb ik tijdens vier opdrachten allerlei facetten van het bedrijf en van mezelf mogen ontdekken. Gecombineerd met het coaching traject van Hester (Inspira) en alle andere mogelijkheden die je krijgt was dit een enorme boost qua ontwikkeling, inzicht en effectiviteit. Het idealistische van de eerste alinea is gebleven maar is inmiddels aangevuld heel veel meer kennis, ervaring en tools die me beter in staat stellen om verandering te creëren. En…niet onbelangrijk…er blijkt veel meer goed dan fout te gaan en Achmea is het soort bedrijf dat je de ruimte en tools geeft om zelf te bouwen aan verbetering.

Wil je meer weten, voel je vrij om contact te zoeken: www.linkedin.com/in/viktorvonk