Nieuws

“Als jurist Bestuursrecht kan ik écht wat betekenen”

Mick van Assen

12 nieuwe woningen. Bijna in je achtertuin. Weg uitzicht. En waar moeten al die auto’s parkeren? Tja, het is vast allemaal al besloten en dan sta je machteloos. Ach, toch maar even bellen met je rechtsbijstandsverzekeraar. Je weet immers maar nooit. Dat ene telefoontje komt terecht bij Mick van Assen (25), jurist afdeling Intake & Advies Bestuursrecht van Stichting Achmea Rechtsbijstand (SAR). SAR verzorgt onafhankelijk juridische hulp aan klanten met een rechtsbijstandverzekering bij één van de merken van Achmea. Het balletje gaat rollen. Met als resultaat een extra groenvoorziening en meer parkeerruimte. Hoe dat balletje deze kant op rolde en het mooie van zijn werk bij SAR, lees je in de blog van Mick.

“Deze klant was bepaald niet blij met de goedgekeurde plannen van de gemeente. Begrijpelijk. Hij was bang dat hij tegen ‘lelijke nieuwbouwhuizen’ zou gaan aankijken. Maar dat niet alleen, er was al een parkeerprobleem in de wijk. En dan nog minimaal 12 auto’s erbij? Hij denkt dat deze plannen al vaststaan en dat hij hier niets meer tegen kan inbrengen. Daarom vraagt hij ons of hij om een financiële compensatie kan vragen aan de gemeente. Hij verwacht namelijk dat zijn woning minder waard wordt door de komst van de woningen. Dit heet ook wel planschade. Ik kijk voor de klant naar de juridische mogelijkheden.

Online zoektocht

Eerst zoek ik online naar de plannen van de gemeente. Belangrijk, want voor dergelijke plannen gelden vaak allerlei regels. Bijvoorbeeld vanuit het bestuursprocesrecht, dat regelt dat burgers inspraak hebben en de termijnen waarbinnen ze dat kenbaar moeten maken. In mijn zoektocht ontdek ik dat de plannen onderdeel zijn van een gewijzigd bestemmingsplan. Zo’n bestemmingsplan regelt voor een bepaald gebied wat er met het gebied moet gebeuren. Dus welke bestemming het heeft. In dit plan had de grond voor de 12 woningen eerst de bestemming ‘bedrijf’. Deze moest veranderen in ‘wonen’.

Nog net op tijd

De gemeente wilde dit via een bestemmingsplanwijziging regelen. Zo’n wijziging heeft 4 fases: de voorbereiding, het ontwerp, de vaststelling en het beroep. In iedere fase heeft de burger inspraak. Pas na de beroepsfase is het plan onherroepelijk en dus definitief. Pas dan is er de mogelijkheid een planschadeverzoek in te dienen bij de gemeente. Maar zover was het nog niet. Na verder online zoeken, zag ik dat er inderdaad al wel iets is besloten door de gemeente: het voorontwerp van de plannen. Deze was al maanden geleden gepubliceerd door de gemeente en de inspraaktermijn daarvan was verstreken. Echter, ook het ontwerpbestemmingsplan bleek gepubliceerd en daarvan was de termijn nog niet verstreken. Een kans! Maar dat moest dan wel snel. De klant heeft daarvoor nog maar 2 weken…

Constructief gesprek

Aan de slag dus. Ik bied de klant aan om een collega mee te laten kijken bij het maken van zijn zienswijze. Dat wordt enorm gewaardeerd door de klant. Mijn collega dient de zienswijze voor de klant in. Vervolgens wordt de klant uitgenodigd voor een gesprek met de gemeente. Het gesprek is constructief. Er wordt een oplossing gevonden voor de beide bezwaren van onze klant. De gemeente zegt toe een groenvoorziening te plaatsen tussen de woning van onze klant en de nieuwbouwwoningen. Daardoor wordt zijn uitzicht minder belemmerd. Ook belooft de gemeente dat er mét de wijziging extra parkeerruimte wordt aangelegd voor de woningen. Dus minder parkeeroverlast!

Mooie oplossing

Zo zie je maar. Met dat telefoontje heeft de klant met onze hulp nog meer bereikt dan waar hij in eerste instantie op had gehoopt. In plaats van een planschadeverzoek met onzekere uitkomst, is hij tot een snelle en praktische oplossing met de gemeente gekomen. Zonder het telefoontje aan SAR had hij de plannen waarschijnlijk voor lief aangenomen. Had hij niet (tijdig) geageerd tegen de beslissing van de gemeente en moeten leven met de vermeende overlast.

Echt iets betekenen

Dit is zomaar een voorbeeld uit mijn dagelijkse praktijk bij SAR. Intake & Advies (I&A) is de front-office van Stichting Achmea Rechtsbijstand. Wij voeren het eerste contact met klanten die hulp zoeken in een juridisch geschil en adviseren hen hierin. Het mooie van dit werk is dat je mensen mag helpen in een situatie die hun dagelijkse leven direct beïnvloedt. In een situatie waarvan zij zelf geen verstand hebben en de oplossing volledig aan mij toevertrouwen. Ik kan vanuit mijn rol écht wat betekenen. Dat geeft mij veel voldoening.

De diepte in

Bij bestuursrecht ga je juridisch direct heel erg de diepte in. Dat komt doordat veel bestuursrechtelijke onderwerpen erg zwartwit en theoretisch zijn. Als analytisch persoon vind ik dat interessant. Het houdt het uitdagend. Het biedt de mogelijkheid om op pad te gaan naar een antwoord op een vraag van een klant. Wanneer ik het antwoord heb gevonden, geeft dat veel voldoening.

Meer dan bestuursrecht

Op de afdeling I&A Bestuursrecht behandelen we niet alléén bestuursrechtelijke onderwerpen. We doen ook een aantal civielrechtelijke onderwerpen. Zoals burenrecht, met geschillen over een erfgrens, schutting, waterloop of geluidsoverlast. Ook met onderwijsrecht krijgen we vaak te maken. Die afwisseling vind ik prachtig. Helemaal wanneer een zaak voorbij komt die op dat moment erg leeft in de samenleving. Neem de situatie bij het CBR. Door achterstanden bleven daar medische keuringen liggen. Veel vooral oudere mensen kregen daardoor hun rijbewijs niet tijdig verlengd en mochten de weg niet meer op. Dat zorgde voor veel meldingen in een korte periode. Deze meldingen bundelen wij tot een collectief om de klant zo goed mogelijk te kunnen helpen.

Fijne werksfeer en groeikansen

Het bevalt mij prima bij de afdeling I&A. Ik werk hier sinds juni 2017, direct aansluitend op de afronding van mijn opleiding hbo-rechten. Het is een jonge afdeling met veel collega’s. Met een prettige informele werksfeer. Iedereen is erg behulpzaam. Er werken zowel collega’s die universitair als hbo zijn afgestudeerd. Je kunt hier prima doorgroeien via neventaken. Ik adviseer bijvoorbeeld grootzakelijke en agrarische klanten en behandel onderwijsrechtdossiers. Doorstroming naar 1 van de afdelingen van SAR die complexere zaken behandelen is ook een groeikans. Dat alles met daarnaast de vele opleidingsmogelijkheden, maakt dat ik het hier uitstekend naar mijn zin heb.”

Jouw droombaan
in je inbox

Stel een job alert in met jouw persoonlijke instellingen. Zodra er een nieuwe relevante vacature is, dan sturen we je een e-mail!