Nieuws
Zilveren Kruis werkt aan gezondheid van morgen
11-08-2020 | 09:00
David de Wilde

#1stapvoor met maatschappelijke innovaties

Al 70 jaar zet Zilveren Kruis zich in om iedereen toegang te bieden tot goede en betaalbare zorg. Als grootste zorgverzekeraar van Nederland kunnen én willen we echter meer. Het wordt namelijk steeds duidelijker dat gezondheid over veel meer gaat dan niet ziek zijn. Je omgeving. Je relaties met familie en vrienden. Hoe het gaat op je werk. Gezondheid is een totaalplaatje, waarin alles meetelt.

Gezondheid is dan ook voor iedereen iets anders. De een heeft een chronische ziekte en voelt zich gezond, maar voor een ander kan dat heel anders zijn. Of iemand kan alleen wonen en daar heel tevreden mee zijn. Echter, een steeds groter wordende groep voelt zich eenzaam. Dit zijn met name ouderen.

Door aanpassingen wordt alleen wonen prettiger

“Er komen steeds meer ouderen bij, die bovendien ook nog eens steeds ouder worden.”, schetst innovatiemanager David de Wilde. “Een nog veel grotere groep ouderen zal – al dan niet noodgedwongen – langer thuis blijven wonen. Hun woningen passen echter niet altijd meer bij hun zorg- en woonbehoeftes. Ook voelen vooral alleenwonende ouderen zich vaak eenzaam en zijn ze bang dat ze in geval van nood niemand kunnen bereiken. Ze vinden het een fijn idee dat ze laagdrempelig een beroep op iemand zouden kunnen doen.”

Oplossingen vanuit concrete behoefte

Samen met Syntrus Achmea (de vastgoedtak van Achmea) onderzoekt Zilveren Kruis de ontwikkeling van nieuwe woonconcepten. Deze sluiten aan bij maatschappelijke gesprekken en de concepten passen dan ook bij de behoeften van veel ouderen; het creëren van meer sociale cohesie.

Zilveren Kruis zet zich als organisatie al jaren voor gezondheidsoplossingen in de breedste zin. Dat gaat dus veel verder dan zorg. Zo zijn langzaam maar zeker de eerste contouren van een innovatie aan het ontstaan met de werktitel ‘Gezond Thuis’. Het idee: met Gezond Thuis kunnen ouderen laagdrempelig een netwerk van buurtbewoners om zich heen verzamelen. Het wordt hierdoor veel makkelijker om samen sociale activiteiten te ondernemen, er te zijn voor elkaar en een oogje in het zeil te houden. Zo kunnen buurtbewoners elkaar helpen om lang, met veel woongemak en gezond thuis te wonen!

Wie in het netwerk serieuzere zorg nodig heeft, kan zorg op afstand krijgen van Gezond Thuis. Dit gaan we aanbieden met innovatieve e-health toepassingen en persoonsalarmering. De bedoeling is dat de diensten binnen Gezond Thuis (mee)groeien met ‘de oude dag van de deelnemers’.

Drie fases

De ontwikkeling van de Gezond Thuis bevindt zich nu nog in de verkenningsfase, benadrukt David. “Ons innovatieproces bestaat uit drie fases. In de exploratiefase gaan we op onderzoek uit. Welke problemen en behoeftes leven er bij onze klanten? En hoe zouden wij daar, samen met onze Achmea-partners, aan kunnen bijdragen? Zo ontstaan de eerste ideeën voor concrete innovaties.”

In de creatiefase gaan David en zijn collega’s vervolgens aan de slag met de ontwikkeling van een passend concept. “Daarbij betrekken we allerlei mensen: de beoogde eindgebruikers, stakeholders, specialisten van binnen en buiten Zilveren Kruis… Alles om zoveel mogelijk perspectieven te betrekken en een zo groot mogelijk draagvlak te creëren.” Ten slotte volgt de toetsfase, vervolgt David. “Daarin leggen we het ontwikkelde concept voor aan de beoogde gebruikers en scherpen we het verder aan, totdat er sprake is van een werkend, vermarktbaar eindproduct.”

Verbinding met de maatschappelijke vraagstukken

Jaarlijks komt het innovatieteam van Zilveren Kruis op deze manier tot zo’n twee à drie concrete innovaties. Heel veel ideeën vallen na een eerste verkenning ook af, vertelt David. “Een innovatie moet echt iets toevoegen aan de maatschappij én tegelijkertijd natuurlijk ook commercieel levensvatbaar zijn.” Zilveren Kruis stelt innovaties als Gezond Thuis ook beschikbaar voor iederéén, dus niet alleen voor haar verzekerden. “Met onze innovaties willen we graag concreet bijdragen aan oplossingen voor grote maatschappelijke opgaves. Eerder ontwikkelden we bijvoorbeeld al Actify, de vitaliteitscoach die mensen helpt om in kleine stappen gezonder te leven. Wie weet voegen we met Gezond Thuis straks een mooie, nieuwe innovatie toe aan ons aanbod.”

Innovatie: interessant vakgebied

Voor David persoonlijk is innovatie gewoon een enorm interessant vakgebied, benadrukt hij. “Als innovatiemanager krijg ik de kans om me in te zetten voor het verbeteren van de gezondheid van mensen en te werken aan innovaties met een maatschappelijk belang; van tools om meer mindful door het leven te gaan, tot programma’s waarin we bedrijven begeleiden om een zo gezond mogelijke kantooromgeving te creëren. Ook houd ik ervan een verbindende rol te vervullen tussen verschillende stakeholders; via co-creatie sla ik een brug tussen overheidsinstanties, corporates, startups en klanten. En verder krijg ik er energie van als ik anderen kan helpen om problemen vanuit verschillende lenzen te bekijken en met creatieve oplossingen te komen.”

‘Omarm je valkuilen’

In al deze punten groeide David naar eigen zeggen door één duidelijke leerschool: falen, leren en verbeteren. “Door mijn eerdere traineeship bij Achmea, met veel verschillende opdrachten, heb ik steeds beter geleerd wat mijn kwaliteiten en valkuilen zijn. Mijn grootste ontwikkelpunt is dat ik heb geleerd om die valkuilen te omarmen en te erkennen, in plaats van me ertegen te verzetten. Daarna heeft Zilveren Kruis me de vrijheid geboden om mijn eigen rol te creëren; een kans die ik met beide handen heb aangepakt en waardoor ik me heb kunnen ontwikkelen tot een expert op het gebied van innovatie.”

Wil jij vernieuwen, ontwikkelen, verbeteren, uitgedaagd worden én samen werken aan een gezonde, veilige en toekomstbestendige samenleving? Bekijk de vacatures én kom samen met ons impact maken!
Gezond Thuis

David vertelt over de innovatie


Hi! Mijn naam is David en ik werk als innovatiemanager bij Zilveren Kruis (onderdeel van Achmea). Samen met het innovatieteam zijn we bezig met de ontwikkeling van 'Gezond Thuis'. In deze video vertel ik je alles over 'Gezond Thuis' en de manier waarop deze innovatie tot stand is gekomen. Een innovatie moet echt iets toevoegen aan de maatschappij én dat vind ik zo tof aan mijn werk!
Dilemma's

#1STAPVOOR


Bij innoveren sta je voor dilemma's. Innoveer je voor je jongeren of voor ouderen? En is het alleen voor klanten van Zilveren Kruis of voor iedereen? David wordt voor dilemma's gesteld!