Juridisch
Iedere zaak is anders, en dat maakt het werk steeds weer een uitdaging!
08-04-2022 | 15:24
Samantha Aalpol

Lotte Maas (24) is een rasechte Bredase die houdt van carnaval en zo nu en dan te vinden is op de tribunes van het NAC stadion. Maar naast gezelligheid, heeft deze dame ook een hele professionele kant. Zij werkt sinds augustus 2021 als Juridisch Adviseur bij de afdeling Intake en Advies van Stichting Achmea Rechtsbijstand. Daar helpt zij onze klanten met hun juridische problemen. Een belangrijke taak dus!

Lotte, wat fijn dat jij onze klanten helpt! Hoe doe je dat precies?

Ik werk als juridisch adviseur Civiel op de afdeling intake en advies. Bij civiele zaken kun je denken aan consumentenkoop, energiezaken, huurzaken maar ook de koop van een woning. Als een klant belt met een juridische vraag beoordeel ik of de vraag onder de dekking van de rechtsbijstandverzekering valt. Zo niet, dan geef ik tips die de klant wellicht verder kunnen helpen. Zo wel, dan bekijk ik de juridische mogelijkheden van de zaak en geef ik waar mogelijk advies. Dit kan bijvoorbeeld het sturen van een ingebrekestelling zijn wanneer een overeenkomst niet goed is nagekomen. Een groot deel van mijn werk bestaat dus uit klanten verder helpen zowel via de telefoon als meldingen die online gedaan worden. Iedere klant/zaak is anders, en dat maakt iedere zaak weer een uitdaging!

Dat klinkt als een mooie uitdaging! Waarom heb je voor Stichting Achmea Rechtsbijstand gekozen?

Voordat ik bij Achmea begon heb ik hbo Rechten gestudeerd aan de Juridische Hogeschool in Tilburg. Ik heb in mijn 3e jaar voor de minor ‘Juridisch Advies’ gekozen. Deze minor was nauw verbonden met Stichting Achmea Rechtsbijstand. Ik heb toen diverse gastlessen gevolgd van collega’s. Nadat ik het hbo had afgerond ben ik door gaan studeren aan de Universiteit van Tilburg. Toen ik mijn masterdiploma afgelopen zomer behaalde kende ik een aantal oud-studiegenoten die al enige tijd bij Stichting Achmea Rechtsbijstand werkten. Ik hoorde altijd positieve verhalen dus vandaar dat ik uiteindelijk voor Achmea heb gekozen! Het was een gelukkig en match en de positieve verhalen kloppen ook!

Zeker gelukkig! Hoe was het voor jou om bij ons te beginnen?

Heel fijn! Ik ben begonnen als Juridisch Medewerker Civiel. Ik deed de telefonische intake bij de klant waarbij ik de dekking van de verzekering mocht bepalen. Al snel mocht ik in november doorgroeien naar een functie waarbij ik ook juridisch advies mocht geven. Heel uitdagend en ontzettend leuk! Ik kan mijn kennis vanuit de studie in de praktijk brengen. Ik ben een echt ‘mensenmens’ dus als ik iemand op weg kan helpen naar een rechtvaardige oplossing dan word ik daar zelf ook blij van! Daarnaast is de begeleiding bij Stichting Achmea Rechtsbijstand vanaf het begin heel fijn. Er is altijd iemand die je kunt bellen of een berichtje kunt sturen bij vragen. Zeker als starter is dit een prettig gevoel!

Je hebt dus al veel geleerd. Wat voor vooroordelen hoor jij wel eens?

Ik denk dat het grootste vooroordeel van mijn functie is dat het werk eenzijdig/saai zou zijn omdat je vaak aan het telefoneren bent. Dit ervaar ik totaal niet zo! Ik spreek zoveel verschillende soorten klanten dat geen enkel gesprek saai is. Zelfs door de telefoonlijn merk ik dat het goed mogelijk is om een band met een klant op te bouwen. Daarnaast worden verzekeraars misschien als stoffige organisaties beschouwd. Naar mijn mening loopt Stichting Achmea Rechtsbijstand juist voor op de rest met betrekking tot digitalisering. Verder zijn mijn collega’s ook gezellig en vaak jong, dit maakt het leuk om samen te sparren en ook met elkaar buiten het werk om te gaan. Het is echt een laagdrempelige organisatie waar ik mij snel thuis voelde!

Wil jij net als Lotte ook werken aan een gezonde, veilige én duurzame toekomst? Bekijk dan hier onze vacatures.