Nieuws

Letselschade is nooit zwart-wit, altijd maatwerk

Noortje van Rooij

“Een band opbouwen met klanten, dát is voor mij een van de mooie kanten van mijn vak als letselschadebehandelaar,” zegt Noortje van Rooij (40). Lees haar blog over haar werk bij Stichting Achmea Rechtsbijstand (SAR)en je begrijpt vast waarom.

“Achmea Rechtsbijstand is actief op meerdere rechtsgebieden. Bijvoorbeeld sociale zekerheid, civiele zaken en letselschade. Ik werk als behandelaar van letselschade. Dat doe ik sinds 2016 bij de SAR. Daarvoor werkte ik ook in de verzekeringswereld en deed ik behalve letsel ook verkeersrecht en aansprakelijkheidsrecht. Nu richt ik me volledig op letselschade. Een zeer boeiend vak! Het gaat vaak om zaken waarbij mensen iets is aangedaan. Iets waar ze niet om hebben gevraagd. Ze zitten in een ongewenste situatie met vaak vervelende gevolgen. Lichamelijk en financieel.

Leven weer op de rit krijgen

Bij licht letsel zijn de gevolgen vaak nog te overzien. Iemand kan snel weer verder met zijn of haar leven. Het komt helaas ook vaak voor dat letsel veel ernstiger is. Zo erg dat iemand bijvoorbeeld geheel of gedeeltelijk niet meer kan werken. Dan kom je als persoon in een heel onzekere positie. Ik vind het erg fijn dat ik zo’n persoon dan kan helpen. Door de letselschade te verhalen en zijn of haar leven weer op de rit te krijgen. Dit kan iets heel praktisch zijn zoals; huishoudelijke hulp regelen of via een arbeidsdeskundige helpen bij het vinden van ander werk. Dit kan complex zijn omdat enerzijds mensen het liefst een snelle afhandeling willen. Anderzijds moet je soms wachten op een zogenaamde medische eindtoestand. Dit maakt dat je pas later kunt inschatten wat de effecten voor de toekomst zijn. En dus ook bijvoorbeeld over de hoogte van het smartengeld. Letselschade is nooit zwart-wit, altijd maatwerk.

Overal bij betrokken: ongeval, herstel én toekomst

Die hulp aan mensen en de dankbaarheid die ik terugkrijg als ik een schade verhaal. Dát maakt dit werk voor mij zo mooi. Ook het klantcontact, vind ik heel fijn. Ik heb veel telefonisch contact en ga ook op huisbezoek als herstel langer duurt. Dan heb ik het over wat het ongeval met diegene heeft gedaan, over het herstel, een eventuele werksituatie en natuurlijk de schadeposten. Je bouwt een band op en krijgt waardering en vertrouwen. Mooi! Al is dat ook wel eens lastig als iemand zwaar in de kreukels ligt. Wat ik soms moeilijk vind aan mijn werk? Dat je soms een klant niet kunt helpen, omdat je de aansprakelijkheid niet rond krijgt. Niet altijd is er iemand aansprakelijk.

Verwachtingen managen

Natuurlijk heb je ook wel eens een mindere klik met een klant. Dan is de uitdaging de relatie toch goed te houden. Wat altijd helpt en wat je sowieso doet, is duidelijk aangeven wat iemand kan verwachten. Dan voorkom je verrassingen en scheve gezichten. Je krijg immers niet elke zaak rond. Ook ik vind dat wel eens lastig. Bijvoorbeeld als er een zaak is rond medische verwijtbaarheid. Je stelt dan bijvoorbeeld een arts, ziekenhuis of tandarts aansprakelijk. Voor mij is de zaak dan helemaal duidelijk, maar wordt toch de aansprakelijkheid niet erkend. Dat voelt dan erg onrechtvaardig. Vooral voor de klant natuurlijk, maar ook voor mezelf.

SAR geeft je tijd om zaken goed te behandelen

Ik kan echt trots zijn op het eindresultaat. Vooral als je bij een lastige zaak tóch de aansprakelijkheid rond krijgt. Zo had ik onlangs een zaak waarbij een klant achterop iemand botste die plotseling stopte voor een duif op de weg. Normaal is degene die achterop botst fout. Maar ik kreeg toch de aansprakelijkheid rond. Ook krijg ik regelmatig meldingen waarbij een cliënt struikelt over uitstekende stoeptegels. Je bekijkt dan samen met de cliënt hoever de tegels uitsteken boven de rest van het trottoir. Zo bepaalt een richtlijn dat stoeptegels niet meer dan 3 cm boven de rest van het trottoir mogen uitsteken. Als je cliënt helpt met dit soort zaken, maak je echt het verschil. Bij SAR kan ik mijn ei helemaal kwijt. Het is een fijne organisatie. Open, no nonsens, vriendelijk en collegiaal, om maar wat te noemen. Voor mij een warm bad! Je krijgt hier ook de tijd om goed je zaken te behandelen. Je hoort ook wel eens over werkgevers waar je als behandelaar heel veel zaken op je bordje krijgt. Dat je niet genoeg tijd hebt om een dossier goed door te nemen. Hier is dat gelukkig niet zo. Ik kan mijn klanten echt de aandacht geven waar ze recht op hebben.”

SAR is een onderdeel van Achmea en werkt voor klanten met een rechtsbijstandverzekering die loopt bij onder andere Interpolis, Centraal Beheer en FBTO. Noortje: ”Ik werk voor Bijzonder Juridische Zaken. Bijvoorbeeld sociale zekerheid, civiele zaken en letselschade. Dat doen we vanaf onze SAR-locaties in Leeuwarden, Tilburg, Leiden en Apeldoorn.”

Jouw droombaan
in je inbox

Stel een job alert in met jouw persoonlijke instellingen. Zodra er een nieuwe relevante vacature is, dan sturen we je een e-mail!