Nieuws

Mijn hart klopt voor... Samen Slim Rijden

Erik Petersen & Wijnand Akkerman

Bij Achmea denken we na over de toekomst. En dus ook hoe we straks slimmer, schoner en veiliger kunnen rijden. Het project Samen Slim Rijden speelt daar uitstekend op in. Erik Petersen en Wijnand Akkerman dragen ieder op een eigen manier bij aan dit project. In deze blog vertellen zij meer over de uitdagingen, de manier van samenwerken, het team en waar zij trots op zijn. Lees je mee? 

Hoi Erik en Wijnand! Leg eerst maar eens uit wat jullie functie precies is?
Erik: ‘Ik ben verantwoordelijk voor de business line diensten voor de zakelijke markt bij Centraal Beheer.’ 
Wijnand: ‘Ik ben directeur van WagenPlan autolease van Centraal Beheer.’ 

Jullie vallen dus onder dezelfde tak. Waarom hebben jullie ooit voor Achmea als werkgever gekozen?
Erik: ‘Ik voel me heel erg thuis bij het sociale karakter binnen Achmea. Als medewerker sta je centraal en doe je er echt toe. Ik wil mezelf continu ontwikkelen en vind het leuk om veel te leren. Die mogelijkheden krijg je bij Achmea volop.’ Wijnand: ‘Daar sluit ik me volledig bij aan. Achmea is een mooi bedrijf en wil het voor de klanten iedere dag een stapje beter doen. Daarnaast biedt Achmea inderdaad veel kansen om je als medewerker verder te ontplooien.’ 

Dat klinkt aantrekkelijk inderdaad. Maar jullie werken dus allebei mee in het project Samen Slim Rijden. Wat houdt dit precies in?
Wijnand: Het is een gezamenlijk initiatief met verschillende partijen wat succesvol aanslaat in de markt. Mensen kunnen in hun buurt een autodeelproject opzetten. Naast dat dit kostenbesparend is, is dit natuurlijk ook hartstikke goed voor het milieu.’ Erik: ‘Bij Samen Slim Rijden draait het inderdaad om een mobiliteitsoplossing waarbij mensen een elektrische auto delen. We zijn heel sterk bezig met welke duidelijke behoefte onze zakelijke klanten hebben in de markt. Vanuit die behoefte ontwikkelen we nieuwe diensten. Het is heel mooi om aan iets te kunnen bouwen waarmee je echte klantproblemen kunt oplossen.’ 

Lijkt me niet altijd even makkelijk. Kunnen jullie een aantal uitdagingen noemen?
Wijnand: ‘Doordat je met verschillende partijen werkt en het een vrij nieuwe propositie is, is het van belang korte lijnen te hebben met elkaar om snel een oplossing te vinden als dat nodig is. Daarnaast zijn elektrische voertuigen volop in ontwikkeling en die ontwikkeling moet je blijven volgen om een goed advies te kunnen geven.’ Erik vult aan: ‘Wanneer de eerste versie van een dienst live gaat en we op zoek gaan naar de eerste betalende klanten, dan zal je beloftes waar moeten maken. In veel gevallen kom je pas bij een live-gang uitdagingen tegen die je vooraf moeilijk kan bedenken. Het is dan een kwestie van de mouwen opstropen en het gewoon gaan doen.’ 

Klinkt interessant! Waar ben je trots op binnen het project Samen Slim Rijden?
Wijnand: ‘Dat er steeds meer initiatieven worden gestart in het land die besluiten zich bij Samen Slim Rijden aan te sluiten.’ Daar is Erik het mee eens: ‘Maar ook dat we in staat zijn los te komen van oude denkpatronen. Als grote autoverzekeraar ligt het namelijk voor de hand om alleen te kijken naar het verzekeren van deelauto’s. Gelukkig denken wij breder. We kunnen ook deelmobiliteit aanbieden, inclusief het leveren van auto’s en een bijbehorende reserveringsapp voor gebruikers van de auto. Zo ontstaan er diverse nieuwe verdienmodellen en leveren we bovenal veel meer toegevoegde waarde aan klanten dan alleen het zijn van de verzekeraar.’ 

En dat hoeven jullie dus niet maar met z’n tweetjes te doen?
Wijnand: ‘Nee zeker niet! Vanuit WagenPlan werken we nauw samen met de collega’s van Centraal Beheer en met de initiatiefnemers van Samen Slim Rijden. De initiatiefnemers van Samen Slim Rijden sluiten de nieuwe klanten aan die auto’s willen delen, Centraal Beheer weet alles over verzekeringen en risico inschattingen en WagenPlan levert de elektrische auto’s en verzorgt demonstratie auto’s indien gewenst. Erik: ‘Mijn afdeling Diensten bestaat uit diverse kleinere sub-teams. De kleine teams zijn wendbaar en ook multidisciplinair. Allerlei kennis en vaardigheden zijn vertegenwoordigd in het team zodat zij met elkaar in staat zijn van kop tot staart onderzoek te doen, een nieuwe oplossing te bedenken én deze ook bouwen. We hebben het dus over researchers, experiment designers, digital specialisten, communicatiespecialisten, propositie-marketeers.’ 

Een hele mond vol dus! Hoe is de sfeer binnen jullie teams?
Erik: ‘De sfeer kenmerkt zich als heel energiek en dynamisch. Er wordt vooral in mogelijkheden gedacht en problemen zijn er eigenlijk niet. Er is veel vertrouwen in elkaar en daarmee krijgt iedereen voldoende ruimte en verantwoordelijkheid. Daarnaast mag je gerust ook eens een fout maken want het belangrijkste is dat we van elkaar leren. Wanneer er experimenten mislukken dan is dat ook heel leerzaam. Leren staat dan ook boven het alleen maar succesvol en tot in detail resultaten behalen.’ Wijnand sluit zich daar volledig bij aan. ‘We zijn open en professioneel!’  

Jouw droombaan
in je inbox

Stel een job alert in met jouw persoonlijke instellingen. Zodra er een nieuwe relevante vacature is, dan sturen we je een e-mail!