Nieuws

Naast je baan meedoen aan de Partnership Verkiezingen

Tim van de Kamer

Dit jaar doen er 2 teams vanuit Achmea naast hun huidige baan mee aan de Partnership Verkiezingen! Ook dit is mogelijk bij Achmea. De Partnership Verkiezing is een initiatief van Social Enterprise The Punchy Pack en het ministerie van Buitenlandse Zaken met de Rotterdam School of Management en young professional partners.

 Tijdens dit programma ontwikkelen young professionals in enkele maanden een maatschappelijk relevante businesscase. Vorig jaar won het Achmea Diversity & Inclusion team met Brush hour. Ook dit jaar doen onze teams weer hard hun best! 

Namens Achmea doen Tufan Kiziltekin, Gamze Kupeli, Moära Lieuw-Hie en Agnes van Emaus mee. Wat hun idee is? Lees even mee:

Vrouwelijke ondernemers ondervinden een grote belemmering. Namelijk: mannelijke ondernemers krijgen veel sneller en makkelijker een investering. Slechts 1,6% van het totale investeringsgeld gaat naar vrouwen geleide start-ups. Dit komt doordat investeerders over het algemeen een heterogene groep vertegenwoordigen, witte mannen van middelbare leeftijd. 87% van de investeringsmaatschappijen die investeren in ondernemingen hebben 0 vrouwelijke investeerders in dienst. Een motivatie voor investeerders om te investeren is een persoonlijke klik. Dit is subjectief en geeft mannelijke ondernemers een grote voorsprong.

Mannen en vrouwen presenteren zich verschillend bij een investeringsgesprek. Mannen komen zelfverzekerder over en beloven grote winsten. Vrouwelijke zijn realistischer in hun doelen en combineren de onderneming vaker parttime met hun huidige baan. Dit zorgt voor een meer bescheiden, maar realistischer beeld bij de investeerder. Tot op vandaag de dag worden vrouwen geadviseerd om een man mee te nemen naar een investeringsgesprek. Maar dit is onterecht. Hoewel 40% van de ondernemers vrouw is, gaat maar 18%  van de vrouwelijke ondernemers failliet. Bij mannelijke investeerders zien we meer faillissementen. Je hebt dus meer succes als je investeert in een vrouwelijke ondernemer!

Wow! Hoe willen jullie dit onder de aandacht brengen?

Door middel van een bewustwordingscampagne worden investeerders gewezen op de bias die er is. In de campagne willen we het succes van vrouwelijke ondernemers tonen en laten zien dat het niet slim is om alleen maar in mannelijke ondernemers te blijven investeren. Hierbij zal de slogan: ‘word rijk, ga #inclusiefinvesteren’ gebruikt worden.

Dat inclusief investeren, kan in de omgeving Women Enterprises Matter (WEM) waar vrouwelijke ondernemers een profiel kunnen aanmaken waarin zij hun onderneming presenteren en aangeven hoeveel kapitaal zij nodig hebben. Dit wordt door Centraal Beheer Zakelijk geverifieerd. De investeerder zal de groei en succespotentie van de vrouwelijke ondernemer zien. Ook kan de investeerder zien wanneer de vrouwelijke ondernemer heeft meegedaan aan Groeiversnellers. Dit een programma vanuit Centraal Beheer Zakelijk om ondernemers te ondersteunen in de groei van hun onderneming.

Wil je meer over dit idee weten? Bekijk dan hier de campagne video.

Ook het team van Margriet van den Bosch, Ivo van Zitteren, Jetty Kok, Jonas Vermaas en Kirsten van Beuzekom doet mee. Lees hier meer over hun idee:

De 55+er is een doelgroep binnen het woondomein die de aankomende jaren flink sterk gaat toenemen. In totaal zullen dit circa 6,6 miljoen Nederlanders zijn in 2030. Op dit moment woont maar 30% van deze doelgroep in een woning waar zij gemakkelijk oud kunnen worden (lang levensbestendige woning). De woning markt niet ingespeeld op deze doelgroep waardoor deze doelgroep op dit moment vaak verhuist wanneer het (fysiek) noodzakelijk is. Daarnaast is er weinig aandacht voor de woonbehoefte van de 55+er in het maatschappelijk debat wat zorgt voor een tekort aan levensbestendige woningen.

Dat klinkt ernstig! Hoe willen jullie dit gaan oplossen?

Onze oplossing: Makelaarskantoor Hestia. Dit kantoor gaat zich specifiek richten op de 55+er met een koopwoning. Hestia helpt de doelgroep met het in kaart brengen van de (toekomstige) woonwens en in de zoektocht naar passende levensloopbestendige woning bij deze wens. Vervolgens zal Hestia helpen met de verkoop van de vorige woning, om zo gebruik te kunnen maken van het solide verdienmodel van de makelaar!

Welke sociale impact maakt Hestia?

Wij gaan 55+ers, samen met onze partners, On(t)roerend Goed en Floqz, inspireren en vrijblijvend informeren over de verhuiskansen die er zijn. Hierdoor kunnen we de latente behoefte om te verhuizen aanwakkeren en omzetten in een wensverhuizing.

Ons uiteindelijke doel: Wanneer 55+ers eerder verhuizen naar een lang leven bestendige woning kunnen zij langer zelfstandig blijven wonen ten opzichte van een eengezinswoning wat zorgt voor meer zelfredzaamheid. Ook kan zorg hierdoor effectiever en efficiënter worden geleverd. Bijvangst van deze doelgroep begeleiden naar een leven bestendige woning is dat doorstroming op de woningmarkt zal worden gestimuleerd.

Wil je meer weten over dit idee? Bekijk dan hier de campagne video.

Jouw droombaan
in je inbox

Stel een job alert in met jouw persoonlijke instellingen. Zodra er een nieuwe relevante vacature is, dan sturen we je een e-mail!