Nieuws
Opdracht Digital Marketing Talentship - Floor Bierma
15-12-2019 | 18:16
Floor Bierma

Floor Bierma:

”In februari 2019 ben ik gestart met het Digital Marketing Talentship. Toen ik begon had ik wel ervaring in online marketing, maar wist ik nog niet hoe breed het écht was. Mijn eerste opdracht was een combinatie van contentmarketing en social media. Daar had ik al wat ervaring in en was een mooi startpunt om me verder in te verdiepen. Door contact wat ik had met andere collega’s en talents, kwam ik erachter dat ik graag meer wou leren over (consumenten)gedrag en hoe je dit kan onderzoeken.

Voor mijn laatste opdracht ging ik op zoek naar een plek waar ik met UX aan de slag kon gaan: “onderzoek, maar een stukje design zou ook leuk zijn”. En dat is gelukt. Bij de afdeling Mobile van Centraal Beheer. Ik mag bij van alles aanschuiven, maar de focus ligt op twee vraagstukken. Ten eerste, hoe kan de app van Centraal Beheer aansluiten op de wereld van de gebruiker? En ten tweede, hoe kan Centraal Beheer meer klanten sturen op het online regelen van hun zaken?

Voor de app zijn we eerst gaan kijken naar de huidige doelgroepen van Centraal Beheer. Wie zijn dat en wat zijn hun drijfveren? Gelukkig is er al veel onderzoek naar klanten en doelgroepen beschikbaar en dankzij Marketing Intelligence en team Blije Klanten was deze informatie snel gevonden. Ook bepaalden we via app-recensies in welke fase van de klantreis de app vooral gebruikt wordt. Deze info is gecombineerd en vergeleken met journeys van consumenten. Zo zijn de pijnpunten ontdekt en de “ideal journeys” opgezet. Dat gebruiken we nu als een soort framework om ervoor te zorgen dat de nieuwe app daarop aansluit. En die zijn we nu aan het designen!

Het sturen van klanten op het online regelen van hun zaken is weer iets heel anders. Op dit moment ben ik alle content aan het analyseren die klanten krijgen wanneer zij bijvoorbeeld een nieuw product afsluiten of aanpassen. Wordt er voldoende naar de klant gecommuniceerd wat zij allemaal online zelf kunnen doen? Ook kijk ik naar de Mijn omgeving: is het allemaal duidelijk, of moeten bepaalde zaken op andere plekken komen te staan? Ik heb aantal punten gevonden, waarvan ik denk dat ze verbeterd kunnen worden. Uiteindelijk hoop ik deze te mogen testen. En dat daar natuurlijk ook echt verbeteringen uit komen.

Wat ik supertof vind aan het talentship is dat je je ontwikkeling in eigen hand hebt. Uiteraard krijg je van alle disciplines wat mee, maar waar jij je opdrachten in wilt gaan doen en echt in wilt groeien is helemaal aan jou. Ik ben zelf van contentmarketing naar consumer journeys naar UX research en design gegaan. Terwijl ik aan het begin van het talentship nog amper van het bestaan van UX wist (sorry collega’s!). Het is mooi om door zo’n traject erachter te komen uit welk werk je de meeste voldoening haalt. Stiekem kijk ik ook wel een beetje op tegen het einde van het talentship, omdat het zo leuk is!”