Nieuws
Smoorverliefd: hoe Snelle en Interpolis zorgden voor veiliger fietsverkeer onder jongeren
11-08-2020 | 13:40
Kim Smulders en Miquette Vossen

Interpolis loopt met Snelle #1stapvoor

In de eerste weken van 2020 scoorde rapper Snelle een enorme hit met Smoorverliefd, een heftig nummer over een in de kiem gesmoorde eerste liefde. Pas later werd duidelijk dat Interpolis achter de schermen een grote rol speelde bij de totstandkoming van het nummer en de bijbehorende aangrijpende videoclip. Ze maken namelijk deel uit van de PhoNo-campagne, die jongeren tussen de 14 en 17 jaar bewust wil maken van de gevaren van het appen op de fiets.

Schade én persoonlijk leed voorkomen

Namens Interpolis waren creatief merkstrateeg Kim Smulders en sr. marketeer Miquette Vossen nauw betrokken bij de totstandkoming van de campagne. Verkeersveiligheid is voor Interpolis al langer een belangrijk speerpunt, blikt Kim terug. “Als verzekeraar willen we schade én persoonlijk leed zoveel mogelijk voorkomen. Eerder al lanceerden we een campagne die volwassen automobilisten ertoe moest bewegen niet te appen achter het stuur. Nadat op 1 juli 2019 het appen op de fiets verboden werd, wilden wij daar als verzekeraar óók iets mee. Uit de Interpolis Barometer weten we dat zo’n driekwart van de jongeren tussen 14 en 17 jaar de telefoon blijkt te gebruiken op de fiets. Dit gewoontegedrag nemen ze mee als ze over een tijdje achter het stuur van een auto zitten. Als je jongeren dus al vroeg bewust weet te maken van de gevaren van appen in het verkeer leidt dat niet alleen nu, maar ook in hun latere leven tot goed gedrag.”

Flinke puzzel

Maar ja, jongeren tussen de 14 en 17: die bereik je niet met een paar spotjes voor het achtuurjournaal. Bovendien zien veel jongeren het gevaar van appen op de fiets eigenlijk niet zo, schetst Miquette. “Tótdat ze zelf een keer een ongeluk meemaken. Daar komt nog bij dat de pakkans klein is. Het stelde ons al met al voor een flinke puzzel. Hoe bereik je deze lastige doelgroep?”

Interpolis besloot een innovatieve app te ontwikkelen, die jongeren stimuleert om hun telefoon tijdens het fietsen in tas of broekzak te laten zitten. Voor iedere minuut die ze van hun mobiel afblijven, ontvangen ze punten die vervolgens worden omgezet in euro’s. Het bij elkaar gespaarde bedrag komt ten goede aan Stichting De Noordzee, die zich inzet voor een schone en gezonde zee; een door jongeren zelfgekozen goed doel.

Voltreffer

Uit focusgroepen met jongeren bleek een app met zo’n persoonlijk doel, gekoppeld aan maatschappelijke impact, jongeren enorm te motiveren. Maar met een app alléén red je het niet. Hoe breng je die aan de man? Samen met WeFilm vroeg Interpolis de enorm populaire rapper Snelle om een nummer te schrijven dat zou wijzen op de gevaren van appen op de fiets – zónder dat die boodschap er al te dik bovenop zou liggen. Op 10 januari werd het nummer Smoorverliefd gelanceerd, als aftrap voor de landelijke PhoNo-campagne. Het bleek een voltreffer: binnen twee dagen werd het nummer 1 miljoen keer gestreamd en bereikte het de eerste plaats in de top 50. In het kielzog van het nummer scoorde ook de bijbehorende app bijzonder goed; na zes weken was die al 20.000 keer gedownload.

Handvatten bieden

Interpolis koppelt een commercieel belang (een zo klein mogelijke schadelast) bij voorkeur aan een maatschappelijk doel, schetst Miquette. “Juist door die twee zaken te combineren winnen we aan geloofwaardigheid. Ook willen we met onze campagnes altijd handelingsperspectief bieden: mensen niet alleen bewust maken van bepaalde gevaren en risico’s, maar hen ook concrete handvaten bieden om hun gedrag te veranderen.”

Een andere belangrijke succesfactor is de ruimte die Interpolis geeft voor dit soort vernieuwende campagnes, vertelt Kim. “Met deze PhoNo-campagne hebben we creatief lef getoond, samen met WeFilm, Snelle en met zijn label ROQ ‘N ROLLA Music. Bij Interpolis ís die ruimte er gelukkig: zolang je met een doordachte mediastrategie en de juiste argumenten komt, krijg je veel vrijheid en vertrouwen. Dat betaalt zich nu uit. Een campagne en een werkgever om trots op te zijn!”

Wil jij vernieuwen, ontwikkelen, verbeteren, uitgedaagd worden én samen werken aan een gezonde, veilige en toekomstbestendige samenleving? Bekijk de vacatures én kom samen met ons impact maken!

PhoNo

Kim & Miquette vertellen over de innovatie


Hi, Wij zijn Kim en Miquette en werken als creatief merkstrateeg en sr. marketeer voor Interpolis (onderdeel van Achmea). Samen met een team van collega's en externen (o.a. jongeren) hebben we de app 'PhoNo' ontwikkeld. In deze blog vertellen wij jou alles over hoe het idee voor 'PhoNo' is ontstaan en hoe wij het gedrag van jongeren wisten te veranderen in samenwerking met de rapper Snelle. Super tof dat we zo als Interpolis een bijdrage hebben geleverd aan het gesprek over een groot maatschappelijk issue!
Dilemma's

#1STAPVOOR


Bij innoveren sta je voor dilemma's. Innoveer je met PhoNo alleen voor jongeren of ook voor ouderen? En het is het dan alleen voor klanten of voor iedereen? Bekijk hier voor welke dilemma's Kim en Miquette worden gesteld!