Nieuws
Vliegende auto’s: slimmer, schoner en veiliger?
15-07-2021 | 14:57
Victor Verstraelen

Vliegende auto’s? Nee, daar zijn we nog niet. Wél is het van belang om ons in de toekomst slimmer te gaan verplaatsen. Het klimaat hoest de longen uit het lijf, maar ook het dagelijks verkeer kan stukken veiliger. Gelukkig verschuift de focus van een eigen auto naar elektrisch, gedeeld en zelfrijdend vervoer. Stap in en lees mee over de toekomst van mobiliteit. Bestemming? Schone, slimme en veilige mobiliteit.

 Wist je dat er in nog geen vijf jaar tijd veertien keer zoveel elektrische auto’s bijkwamen in Nederland? Klinkt veelbelovend, maar helaas is duurzame mobiliteit nog lang niet de norm en ook de elektrische (deel)auto’s zijn geen magische oplossing voor die andere grote uitdaging: het verhogen van de verkeersveiligheid. Moeten we wat mee, dus!

‘Bijna 90 procent van de verkeersongevallen wordt veroorzaakt door het gedrag van de bestuurder’, zegt Yvette Melis, specialist slimme mobiliteitsoplossingen bij Interpolis . ‘Onze missie is nul verkeersslachtoffers in 2050. Ik verwacht dat de eigen auto dan heeft plaatsgemaakt voor schoon, gedeeld en zelfrijdend vervoer, waardoor er bijna geen ongelukken meer zijn. Samen aan zo’n grote verandering meewerken, dat is ontzettend leuk.’

Snap ik! Maar 2050? Dan mag ik al bijna op voor mijn herexamen. Kan dat niet nu al veiliger?

Tuurlijk wel. Want ook nu al zetten we mooie stappen! Komt-ie:

AutoModus, PhoNo en… een VR-rijschool

Zowel AutoModus en PhoNo zijn apps die jou helpen om je telefoon niet te gebruiken als je op de fiets springt of achter het stuur kruipt. Voor iedere gereden kilometer zonder gebruik van je telefoon, ontvang je punten. Want het lijkt misschien onschuldig om even een appje te lezen, een nieuw nummer op te zetten of het aantal likes op je laatste post te checken tijdens het rijden of fietsen, maar dat is het zeker niet. Afleiding door een smartphone speelt in 68% van de verkeersongelukken een rol. En dat is nogal wat!

Allemaal leuk en aardig, maar mij overkomt dat niet hoor. Daarnaast, dat is toch mijn eigen probleem?

Daar heb je gelijk in, daarom wordt het gebruiken van deze apps nog iets aantrekkelijker gemaakt. De punten die je spaart zet je in voor verschillende goede doelen. Daarnaast krijg je ook nog eens korting op je premie! ‘Daarmee creëren we een win-win-win situatie voor de klant, de maatschappij en onze organisatie’, aldus Yvette. Klinkt misschien te mooi om waar te zijn, maar het is echt zo. Vorig jaar alleen al werd er door het gebruik van de PhoNo app 60.000 euro opgehaald voor Stichting de Noordzee, wat zich vertaalt in grofweg 600.000 opgeruimde plastic flesjes. Dat is nogal een impact!

En die VR-rijschool dan? Ik heb toch gewoon mijn rijbewijs gehaald? Dat betekent dat ik echt wel kan rijden…

‘Dat klopt’, vindt Michiel Krouwer. Hij houdt zich namens Centraal Beheer bezig met de toekomst van mobiliteit. ‘Maar het is nu eenmaal zo dat jongeren pas zo’n 1500 kilometer hebben gereden voordat ze zelfstandig de weg op gaan. Terwijl uit onderzoek blijkt dat je na zo’n 10.000 kilometer pas de titel ‘ervaren chauffeur’ mag krijgen. Door praktijklessen te combineren met lessen in een VR-simulator, neemt uiteindelijk het risico op ongelukken af.’ En dat is voor iedereen een veiliger idee natuurlijk!

Oké, maar als ik dan straks zo’n ervaren chauffeur ben, heb ik dan nog wel kans om in een auto te kunnen rijden? Of zijn de snelwegen dan al te verstopt geraakt?

Volgens Michiel zal er de komende jaren veel op dat vlak gaan veranderen. ‘Binnen vijf of zes jaar ga je een trend zien van bezit naar gebruik. Om te zien hoe dit in de praktijk werkt, doen wij mee met een aantal deelinitiatieven met elektrische auto’s, zoals Samen Slim Rijden. Daarnaast zijn in samenwerking met vastgoedontwikkelaar Syntrus Achmea,  plannen gemaakt om bij nieuwe bouwprojecten meteen ook deelmobiliteit aan te bieden. De stap naar elektrisch en gedeeld vervoer kan alleen sámen worden gezet.’

Dus ik deel mijn auto straks met de buurman. Wat is daar dan slim aan?

Het scheelt natuurlijk in de portemonnee omdat jij en de buurman allebei meebetalen aan eventuele onkosten aan de auto. Daarnaast is delen een stuk duurzamer in productie. Tot slot zijn vrijwel alle deelauto’s voortaan elektrisch, dus je uitstoot is bijna nul! Bij elkaar opgeteld zijn jullie dus veel slimmer bezig dan de buurvrouw aan de andere kant die nog in haar benzineslurpende auto rijdt en steeds weer onkosten heeft waar alleen zij voor opdraait.

En hoe gaat dat dan werken? Stel dat we de auto tegelijk nodig hebben…

Daar zit natuurlijk wat in. Erik Petersen is voor Centraal Beheer verantwoordelijk voor de business line diensten. Hij legt uit dat zij daarom bijvoorbeeld een app ontwikkelen, waarbij je jouw deelauto kunt reserveren op het moment dat het jou uitkomt. ‘En we bekijken wat er daarnaast nog nodig is om alle gebruikers te laten rijden. Laadpalen of een nieuwe voorraad elektrische auto’s bijvoorbeeld. Op deze manier zijn wij niet alleen meer de verzekeraar, maar kunnen we het product ook daadwerkelijk aanbieden. Voor de klant handig, maar ook voor ons omdat we zo een betere kijk hebben op het pakket aan wensen.’ Bij Achmea doen we het voor elkaar, maar dan slim!

En de zelfrijdende auto dan? Dat zou pas makkelijk zijn!

Ze bestaan inderdaad al wel, maar er is volgens Yvette nog wel wat technologische innovatie voor nodig om ze veilig over de Amsterdamse grachten te laten rijden. Volgens haar staat veiligheid natuurlijk voorop, en met de vele fietsers in ons land moeten deze auto’s eerst volledig en uitgebreid getest zijn. We zullen daarom eerst de transitie naar elektrisch vervoer, zonder CO2 uitstoot moeten maken. Yvette: ‘Het zou fijn zijn als elektrische auto’s de komende jaren betaalbaarder worden, zodat iedereen die dat wil snel de switch kan maken.’ Bij Achmea zijn we er in ieder geval klaar voor!

Kom jij ook meewerken aan een schone en veilige toekomst?

Bij Achmea ben je niet zomaar ‘Data-Engineer’, ‘Financieel Expert’ of ‘IT’er’. Je bent in eerste plaats een ‘Hartloper’. Iemand die zijn hart volgt, voorop loopt in zijn vakgebied en zijn talent inzet voor een gezonde, veilige en toekomstbestendige samenleving. Een toekomst waarin mensen langer gezond blijven, veilig en gelukkig wonen, slim en zorgeloos reizen, financieel fit zijn, lekker werken en frank en vrij durven ondernemen. Om dit te realiseren zijn we meer dan ooit op zoek naar hartlopers. Loop jij met ons mee? Bekijk dan de vacatures.

 

Beeld: Robert Tjalondo – Rockin’ Pictures

Hoe collega's samenwerken aan Samen Slim Rijden

Erik Petersen en Wijnand Akkerman


Erik Petersen en Wijnand Akkerman dragen ieder op een eigen manier bij aan het project Samen Slim Rijden. Meer weten over de uitdagingen, de manier van samenwerken, het team en waar zij trots op zijn?
Hé Hartloper!

We hebben een oogje op jou!


Ben jij in de eerste plaats een Hartloper? Iemand die zijn hart volgt, voorop loopt in zijn vakgebied en zijn talent inzet voor een gezonde en veilige toekomst? Wordt dan niet zomaar IT'er, Data-Engineer, Digital Marketeer of Financial. Word Hartloper én werk met 12.000 collega's samen aan die gezonde en veilige toekomst!