Juridisch, Klantcontact
Vliegtuigvertraging. Wanneer krijg je nu wel en wanneer geen vergoeding?
19-10-2018 | 09:42
Sabrina Coppelmans- van Lieverloo

Daar ga ik dan, op vakantie met mijn gezin. We zitten in het vliegtuig en wachten op het signaal dat onze riemen los mogen. Met twee kleine kinderen is vastzitten op je stoel niet heel praktisch.

Er is een technisch mankement
In plaats van het signaal riemen los komt er een mededeling. Er is sprake van een technisch mankement. We keren terug naar Schiphol. Na de eerste schrikreactie – we storten niet meteen neer, komt er toch wat irritatie. Dit was niet het begin van de vakantie waar we op hadden gehoopt.

Is er sprake van overmacht?
Wanneer we uit het vliegtuig stappen krijgen we netjes een folder in onze handen gedrukt over de rechten van vliegtuigpassagiers bij vertraging. We weten inmiddels ook dat het technisch mankement een sterretje in de ruit was. In principe is een technisch mankement geen overmacht. Er is wel sprake van overmacht als er een bijzondere buitengewone omstandigheid is, bijvoorbeeld storm, stakingen of politieke onrust. Ik ga dit na onze vakantie direct melden. Gelukkig heb ik een rechtsbijstandverzekering bij Stichting Achmea Rechtsbijstand!

Iedereen kan een juridisch probleem overkomen
Ik werk zelf als jurist bij Stichting Achmea Rechtsbijstand en krijg wel eens de vraag of je dat wel moet willen, een verzekering waar je ook werkt. Ik heb daar bij het afsluiten van de verzekering niet echt over nagedacht. Heel eerlijk, de collectieve korting was een leuke bijkomstigheid. Maar daar ga ik nu achter komen!

Ik bel, net als alle andere klanten, naar Stichting Achmea Rechtsbijstand. Ik licht mijn verhaal toe en mag alle stukken insturen.

Dezelfde dag nog krijg ik te horen dat er geen sprake was van overmacht, er waren geen bijzondere omstandigheden. Dit betekent dat we aanspraak kunnen maken op compensatie en Stichting Achmea Rechtsbijstand gaat mij daarbij helpen, fijn!

#trotsopachmearechtsbijstand
De compensatie heb ik al ontvangen. Als werknemer was ik al trots en nu ook als klant. Complimenten voor mijn collega’s, van mij krijgen jullie een 10!