Nieuws

‘Blij met overstap van advocatuur naar verzekeraar’

Stefan Schreurs

Tijd voor iets anders. Dat dacht Stefan Schreurs (32) na 6 jaar advocatuur. Nu werkt hij alweer een jaar als letselschade behandelaar bij Achmea Personenschade. De juiste stap op het goede moment. Lees zijn blog en je begrijpt waarom.

“Na mijn rechtenstudie werkte ik voor 2 advocatenkantoren. Eerst 3 jaar in Eindhoven en de laatste 3 jaar voor een kantoor in Den Bosch. Bij dat laatste kantoor was ik gespecialiseerd letselschadeadvocaat. Een prachtig vak omdat je als belangenbehartiger veel voor slachtoffers doet. Met direct contact met die slachtoffers. Mooi en dankbaar werk. Maar ook met een nadeel: het neemt veel tijd. Veel telefoontjes van slachtoffers. Meestal over waarom ‘het zo lang duurt’. Tja, en tijd is geld. Zeker in de advocatuur. Want je moet óók een bepaalde omzet halen, dus schrijf je uren en declareer je. Controleer je betalingen en bel je een verzekeraar als die niet op tijd betaalt. Allemaal hartstikke nodig, want de schoorsteen moet roken. Maar bijna niet te doen in je beperkt beschikbare tijd. Met 200 dossiers op mijn naam, soms 300 omdat ik collega’s verving, ging dat meer en meer ten koste van mijn werkplezier. Tijd voor iets anders dus…

Positief gevoel bij Achmea: oog voor de mens en praktische oplossingen

Ik had het gevoel dat ik ‘aan de andere kant’ meer op mijn plek zou zitten. Dat ‘iets anders’ was dus best concreet: ik wilde in mijn vakgebied aan de slag bij een verzekeraar. Ik kende ze allemaal al vanuit mijn rol als belangenbehartiger. Achmea sprong er voor mij toen al positief uit. Altijd oog voor de menselijke maat en op zoek naar een praktische oplossing voor de klant. Zonder hand-op-de-knip beleid. Ik merkte dat bijvoorbeeld bij medische aansprakelijkheid. Veel verzekeraars wijzen standaard af, willen eerst de aansprakelijkheid van de arts volledig onderbouwd hebben. Vaak is expertise door een onafhankelijk arts dan onontkoombaar. Die moet de knopen doorhakken. Dat duurt allemaal erg lang en is kostbaar voor het slachtoffer. Als je dat keer op keer meemaakt, geeft dat een bepaald beeld van een verzekeraar. Bij Achmea had ik dat beeld juist niet. Zo gek was het dus niet dat ik op de Werken bij Achmea-website keek. Daar zag ik een vacature op de afdeling orthopedisch letsel van Achmea Personenschade. Lang verhaal kort: gesolliciteerd en aangenomen! 

Oplossingen zoeken die slachtoffers vooruit helpen

Mijn verwachtingen zijn volledig uitgekomen. Werkinhoudelijk kan ik hier mijn ei prima kwijt. Ook mijn eerdere beeld van Achmea als een menselijke verzekeraar klopt helemaal. Achmea wil mensen met letsel écht helpen. Denkt dus niet alleen in geld, maar vooral ook in andere oplossingen. Oplossingen die het slachtoffer vooruit helpen en weer nieuw perspectief bieden. Zo hebben we onlangs een aangepaste heftruck gefinancierd voor een man met beperkingen aan zijn been. Daardoor kon hij weer voorzichtig aan de slag. Met zijn werkgever spraken we af dat Achmea het risico draagt als deze man in het eerste halfjaar uitvalt. Hierdoor is de drempel voor de werkgever laag en zit onze klant niet meer thuis. Hij draait weer mee en heeft weer perspectief. Dat is erg fijn om aan bij te dragen. En een mooi voorbeeld dat geld lang niet altijd de oplossing is. Komt bij dat het aan de voorkant soms meer kost, maar dat je uiteindelijk nog grotere schade voorkomt. Het eventuele verlies aan arbeidsvermogen van deze man hoef je immers niet te betalen. Achmea geeft, uiteraard binnen grenzen, alle ruimte voor dit soort maatwerk. Sterker nog, het wordt enorm gestimuleerd. Verder denken en perspectief bieden aan het slachtoffer is hier écht een doelstelling. De vraag ‘Wat kunnen we nog beter doen?’ is een vast item in ons overleg. Het mooie is dat je die mogelijkheden ook hebt. Je zit aan de betaalknop en maakt dus de keuzes. Hebt dus veel meer regie over de dossiers dan een belangenbehartiger. Een enorm verschil met mijn vorige rol.

Werk en privé nu veel beter in balans

Maar er is meer dan de werkinhoudelijke kant. Een belangrijke andere reden om verder te kijken, was de werk-privé balans. Die was verstoord door de enorme werkdruk. Die betere balans zocht ik ook omdat, vlak voor ik bij Achmea aan de slag ging, mijn zoontje is geboren. Ik heb nu tijd voor mijn gezin. Dat is voor mij erg belangrijk. Bij Achmea kan dat ook. Hier heb ik redelijk vaste werktijden. Dat was in de advocatuur totaal anders. Nu werk ik af en toe nog over, maar als ik eerlijk ben is dat vaak het gevolg van mijn eigen planning. Vergeet ook niet wat het doet met de kwaliteit van je werk. Ik kan mijn klanten nu beter helpen om de simpele reden dat ik meer tijd per dossier heb. Veel beter dan het piepsysteem waarbij je continu gebeld kunt worden door een slachtoffer of verzekeraar. Toen kwam ik aan de grotere dingen minder toe. Moest vaak kiezen. Tien mensen gelukkig maken met een herinneringsmail aan een verzekeraar of voor die ene klant een uitgebreide schadestaat maken. Je kiest dan toch vaak voor die 10 mensen. De grotere meer tijdrovende klussen blijven dan langer liggen. En dat voelt niet prettig.

Volgende stap komt eraan…

Je begrijpt vast dat ik het hier bij Achmea uitstekend naar de zin heb. Komt bij dat de werksfeer hier ook nog eens prima is. De mensen zijn hulpvaardig en collegiaal. Er is nauwelijks haantjesgedrag, een open sfeer en veel durf om je kwetsbaar op te stellen. Zonder angst dat je dat later op een vervelende manier terugkrijgt. Ook krijg je kansen om te groeien. Je ontwikkeling is onderdeel van gesprekken met je leidinggevende. In april stap ik al over naar een ander team. Een team dat mensen met langdurig letsel helpt. Van botbreuken en gescheurde spieren naar complexer letsel en ingewikkelde situaties voor mensen. Ik kijk er naar uit!”

Jouw droombaan
in je inbox

Stel een job alert in met jouw persoonlijke instellingen. Zodra er een nieuwe relevante vacature is, dan sturen we je een e-mail!